Technika veslování



Technika veslování je důležitým faktorem při používání veslařského trenažéru. Pokud se naučíte správnou techniku, stanete se výkonnějším, budete dosahovat lepších výsledků a vyvarujete se možných zranění. Zde je názorná ukázka správného provedení veslařského tempa:

Tempo se skládá z těchto fází:

dotažení – odpočinek – zásek – zátah

DOTAŽENÍ

Dotažení tempa je výchozí poloha, ve které máte rukojeť v obou dlaních. Rukojeť držíte oběma dlaněmi na obou koncích těsně před tělem a díváte se v rovně dopředu na monitor. Každé veslařské tempo začínáme ze záklonu. Nohy jsou natažené, tělo v mírném záklonu 10-15 stupňů za kolmicí, záda jsou rovná, břicho je zpevněné a dlaně drží rukojeť lehce před tělem. Rukojeť držíme na obou koncích lehce. Lokty jsou v jedné rovině s podlahou a řetězem. Pro kontrolu pozice dotažení můžeme požádat trenéra nebo kamaráda aby nám mezi zády a lokty provlékl dřevěnou tyč. Jde o to abychom si vytvořili pocitově představu - kde by tempo mělo končit a v jaké pozici bychom měli být.


  
Pozice nám zpočátku může připadat nepřirozená. Je možné že nás budou bolet břišní a zádové svaly. Je to způsobené tím, že jsme do té doby neměli zpevněné tělo v dotažení. Zpevněná záda a břicho v této pozici zabrání technickým chybám jakými jsou například dotažení s povoleným břichem  nebo naopak příliš velký záklon.

Příliš velký záklon nadměrně zatěžuje bederní část páteře. Při dlouhodobém přetížení může vést ke zranění menších svalových partií a spodní části zad.
 

ODPOČINEK 

Z pozice dotažení se dostáváme do odpočinkové fáze, které říkáme odhoz. Odhazujeme plynule rukojeť trenažéru až na kolena (aby nám nepřekážela v plynulé jízdě dopředu, do záseku) a teprve poté začínáme pokrčovat kolena a připravujeme se na zásek.

Fáze překlopení zad ze záklonu do předklonu je nesmírně důležitá, protože dává charakter celému veslařskému tempu. Předklon je v úhlu 10-15 stupňů před kolmicí, záda jsou rovná a paže natažené. V tento okamžik se můžete podívat dolů na nohy.



Spatříme prostor, kterému říkáme okno. Uvidíme natažené nohy, natažené paže a mírný předklon. Tato pozice je jediná správná! 

ZÁSEK

Plynulou jízdou na slajdu (vozítko, na kterém sedíme) v odpočinkové fázi dojedemedopředu. Tělo je připravené na zásek. To znamená, že nohy jsou pokrčené, (pozice je podobná dřepu) ale holeně nejdou přes kolmici. V této pozici nám opět může pomoci trenér nebo kamarád, který se vedle nás postaví s dřevěnou tyčí a ukáže nám, kde je pravý úhel naših holení na trenažéru.

Zásek je nejdůležitější částí veslařského tempa. V této fázi využíváme sílu a vytrvalost. Naše fyzická a technická kondice určuje jak rychle dojedeme do cíle. Záda jsou zpevněná (velmi důležité), paže natažené a jen lehce držící rukojeť. V této fázi se nadechujeme, odkopáváme se a přecházíme do zátahu.
 
 

 

 

ZÁTAH

Po odkopnutí nohou přechází zásek v zátah. Veškerou práci v první chvíli vykonávají stehna. Nohy se odkopávají přes chodidla. Snažíme se co nejdřív došlápnout na celé chodidlo. Postupně natahujeme nohy, přidáváme záda a dotahujeme pokrčenými pažemi. Jedná se o plynulý proces, který jakmile na něj přijdeme je velmi přirozený.

Představme si mrtvý tah s dotažením na hruď. Jedná se o stejný pohyb jen při něm sedíme na veslařském trenažéru. Proto by nám sekvence záda-nohy-paže měla být přirozená. V průběhu zátahu se snažíme vést rukojeť v jedné rovině. Zátah provádíme na jedno nadechnutí. Vydechujeme až po dotažení.
 
 
 

DÝCHÁNÍ

Dýchání je důležitým prvkem každého sportovního výkonu a proto si každý sportovec musí najít svůj vlastní rytmus jak sladit dýchání s maximálním výkonem.


Nesmíte také zapomínat na důkladné rozcvičení před samotným výkonem. I to vám umožní dosahovat lepších výsledků a vyvarovat se zranění.

 
© 2017 Česko vesluje